STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W Pile
OGÓLNIE O STANDARDACH
Standardy Ochrony Małoletnich (dalej „Standardy”) zostały przyjęte na podstawie art. 22c ust. 3 i nast. ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- Gdzie obowiązują Standardy
Standardy obowiązują w ARCHE HOTEL PIŁA (adres: ul. Józefa Piłsudskiego 1;64-920 Piła ) [dalej „Hotel”], który jest obiektem hotelowym prowadzonym przez ARCHE S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Puławskiej 361, 02-801 Warszawa, wpisanej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000831001, posiadającą NIP 821-163-93-35 oraz REGON 710021277.
- Kogo obowiązują Standardy
Standardy obowiązują personel Hotelu, jak również rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych małoletnich, jak również inne osoby, które obowiązane są do ochrony małoletnich w związku z pobytem w Hotelu.
- Co regulują Standardy
Standardy regulują w szczególności:
- zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem Hotelu a małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
- zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w Hotelu i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w tym obiekcie;
- zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro mało-letniego znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone;
- procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego;
- zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu Hotelu do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
CZĘŚĆ I
Bezpieczne relacje między personelem a małoletnim
- Zasady ogólne
Hotel prowadzi działalność z poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw małoletnich jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie. Dlatego też personel Hotelu traktuje małoletnich z należnym szacunkiem, poszanowaniem ich godności oraz potrzeb.
Personel Hotel działa na podstawie i w granicach obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Prawa, wewnątrzzakładowych aktów prawnych, jak również przedmiotowych Standardów.
- Komunikowanie się z małoletnim
W komunikacji z małoletnimi personel Hotelu:
- zwraca się z szacunkiem do małoletniego, kierując się cierpliwością;
- słucha uważnie i udziela odpowiedzi adekwatnych do wieku i sytuacji małoletniego, w tym uwzględniając sytuację małoletnich niepełnosprawnych oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- uwzględniać prawo małoletniego do prywatności
- nie krzyczy, nie upokarza, nie obraża, nie lekceważy, nie zawstydza małoletniego lub w inny sposób nie narusza jego godności.
- Zachowania niedozwolone
Wobec małoletnich zakazane są w szczególności następujące zachowania:
- wszelkie zachowania, które zakazane są przepisami prawa, w tym przepisami prawa karnego;
- ujawnianie wobec nieuprawnionych informacji dotyczących małoletnich, takich jak: wizerunek małoletniego, informacje o sytuacji rodzinnej, opiekuńczej i prawnej;
- używanie wulgarnego języka, gestów, żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie do tematu seksualności małoletniego, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej, w tym zastraszanie, grożenie, przymuszanie;
- utrwalanie w jakiejkolwiek formie wizerunku małoletniego dla celów prywatnych, w tym filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu;
- proponowanie małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani innych nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności małoletniego;
- nawiązywanie z małoletnim jakiejkolwiek relacji o charakterze romantycznym lub seksualnym, w tym czynienie komentarzy, żartów, gestów o charakterze seksualnym, jak również udostępnianie małoletnim w jakiejkolwiek formie treści erotycznych i pornograficznych;
- stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie fizycznej czy psychicznej, w tym w szczególności: bicie, szturchanie, szarpanie, popychanie, naruszanie integralności cielesnej małoletniego;
- dotykanie małoletniego w sposób, który mógłby zostać uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Dobór personelu
- Wszystkie osoby pracujące z małoletnimi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że ich historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości małoletniego.
- Każda osoba zatrudniana przez Hotel do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i opieką nad małoletnimi jest obowiązkowo sprawdzana w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Sprawdzenie odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze z dostępem ograniczonym, który następnie wkładany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Sprawdzenie należy powtarzać co roku. Zakres danych osobowych niezbędnych do sprawdzenia osoby w Rejestrze znajduje się w Załączniku nr 1 do Standardów.
- Ponadto każda osoba zatrudniana/delegowana do pracy z dziećmi musi dostarczyć informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziałach XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego
- Personel zatrudniony do pracy z małoletnimi, w tym osoby, które mogą mieć potencjalny kontakt z małoletnimi powinny złożyć oświadczenie o braku karalności i o nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko małoletnim – Załącznik nr 2 do Standardów.
- Jeżeli osoba zatrudniana/delegowana posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego tego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
- Od osoby zatrudnianej/delegowanej należy również pobrać oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej. Załącznik nr 3 do Standardów.
- Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas osoba zatrudniania/delegowana składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie. Załącznik nr 4 do Standardów.
- Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- W przypadku korzystania z usług podmiotów zewnętrznych Hotel zawiera w umowie z tym podmiotem stosowny zapis, który umożliwi egzekwowanie przez Hotel odpowiedniego standardu w zakresie sprawdzania pracowników przez tenże podmiot pod kątem ich bezpieczeństwa dla dzieci. Zapis umożliwi Hotelowi kontrolę spełnienia obowiązku pod rygorem natychmiastowego wypowiedzenia umowy oraz kary umownej lub innych sankcji związanych z niespełnieniem warunków umowy w tym zakresie.
CZĘŚĆ II
Identyfikacji małoletniego i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej
- Zasada ogólna
- Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu małoletnich jest identyfikacja małoletniego przebywającego w obiekcie hotelowym i jego/jej relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w obiekcie. Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji małoletniego i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje się w obiekcie.
- Podczas rozmowy z osobą dorosłą należy zachować spokój, być uprzejmym
i cierpliwym. Na początku rozmowy warto poinformować osobę dorosłą, że w Hotelu obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich i w związku z tym personel może zadać dodatkowe pytania, w celu weryfikacji danych małoletniego. W razie potrzeby należy przywołać stosowne podstawy prawne, o których mowa jest na wstępie niniejszego dokumentu. - W celu dokonania identyfikacji małoletniego oraz ustalenia jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w obiekcie należy:
- poprosić o dokument tożsamości małoletniego (dowód osobisty, paszport, legitymację szkolną) i odnotować jego dane w rejestrze gości hotelowych;
- zapytać o relację małoletniego w stosunku do osoby, z którą przybyło lub przebywa w Hotelu;
- w przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo małoletniego i osoby dorosłej należy zapytać o tę relację – osobę dorosłą oraz małoletniego;
- jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym małoletniego, należy poprosić o okazanie dokumentu obejmującego zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na wyjazd osoby dorosłej z małoletnim (np. pisemne oświadczenie);
- jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody rodziców, należy poprosić o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie małoletniego w obiekcie z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą rodziców/opiekunów prawnych. Należy także poprosić ją o wypełnienie stosownego oświadczenia, zgodnie ze wzorem przygotowanym przez Hotel. Oświadczenie powinno zawierać dane dziecka i dane dorosłego, z którym dziecko przebywa, wraz ze wskazaniem relacji jaka występuje pomiędzy dzieckiem a dorosłym. W przypadku gdy osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym dziecka, powinna oświadczyć, iż rodzice/opiekunowie prawni wyrazili zgodę na opiekę nad dzieckiem. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 5 Standardów.
- W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej, co do okazania dokumentu małoletniego i/lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu małoletniemu bezpieczeństwa, a jej stosownie wynika z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa.
- Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny, należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że małoletni jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że procedura ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim.
- W przypadku, gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i jego intencji skrzywdzenia małoletniego, należy dyskretnie powiadomić przełożonego i pracowników ochrony (o ile są w tym czasie na terenie obiektu). Aby nie wzbudzać podejrzeń można np. powołać się na konieczność skorzystania ze sprzętów na tyłach recepcji, prosząc osobę dorosłą, aby poczekała wraz z małoletnim w holu, restauracji lub innym miejscu. Przez przełożonego należy rozumieć Dyrektora Hotelu i osoby zastępujące Dyrektora, jak również jak również kierownika działu oddelegowanego do pełnienia dyżuru.
- Od momentu, kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości zarówno małoletni, jak i osoba dorosła powinni być pod stałą obserwacją personelu i nie zostawać sami.
- Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji, podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z osobą dorosłą, w celu dalszych wyjaśnień.
- W przypadku, gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa na szkodę małoletniego, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się procedurę w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie małoletniego.
- W przypadku, gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji są pracownicy innych działów Hotelu np. serwis sprzątający, obsługa pokoi, pracownicy baru i restauracji, strefy relaksu, ochrony obiektu i in., powinni oni o tym niezwłocznie zawiadomić przełożonego, który zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.
- W zależności od sytuacji i miejsca przełożony weryfikuje na ile podejrzenie krzywdzenia małoletniego jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję.
- Przykładowy przebieg rozmowy z osobą dorosłą oraz małoletnim opisany jest w Załączniku nr 6 do Standardów, a przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia znajdują się w Załączniku nr 7 do Standardów.
CZĘŚĆ III
Reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego jest zagrożone
- Procedura w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie małoletniego
- Mając uzasadnione podejrzenie, że małoletni przebywający w obiekcie jest krzywdzone, należy niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. W zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, telefon wykonuje osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia (pracownik/przełożony). Jeśli zawiadamiającym jest osoba z personelu obiektu, jednocześnie o zdarzeniu informuje swojego przełożonego.
- Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia małoletniego występuje wtedy, gdy:
- małoletni ujawnił wobec pracownika fakt krzywdzenia,
- pracownik zaobserwował krzywdzenie,
- małoletni ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem małoletnich w pokoju osoby dorosłej,
- W tej sytuacji, należy uniemożliwić małoletniemu oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie małoletniego oddalenie się z obiektu.
- W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji, należy trzymać tę osobę w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości, pod nadzorem dwóch pracowników.
- W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo małoletniego. Małoletni powinien przebywać pod opieką personelu do czasu przyjazdu policji.
- W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem małoletnim z materiałem biologicznym sprawcy należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby małoletni mył się oraz jadł/pił do czasu przyjazdu policji.
- Po odbiorze małoletniego przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię prokuratorowi lub policji.
- Po interwencji należy opisać zdarzenie w dzienniku zdarzeń lub innym dokumencie przeznaczonym do tego celu.
CZĘŚĆ IV
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego
- Procedura i osoby uprawnione
- W zakresie składania zawiadomień stosuje się procedurę opisaną w Części II powyżej. Uprawnionymi do zgłaszania zawiadomień są osoby wskazane w pkt 5.6. powyżej.
CZĘŚĆ V
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania Standardów, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
- Zakres kompetencji
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu Hotelu do stosowania Standardów jest Dyrektor Hotelu lub upoważniona przez niego osoba.
- Osoba, o której mowa w ust. 8.1. powyżej zapoznaje personel ze Standardami oraz odbiera od personelu oświadczenie, o którym mowa w pkt 4.3 Standardów., jak również jest odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
- Pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi podlegają cyklicznym szkoleniom, co zostaje udokumentowane przez pracodawcę.
- Osoba, o którym mowa w punkcie 8.1, raz na dwa lata dokonuje monitoringu i ewaluacji Standardów.
- Zasady przygotowania personelu
- Personel przygotowywany jest poprzez stosowne przeszkolenie z treści i stosowania Standardów. Szkolenie odbywa się w terminie tygodnia od daty zatrudnienia. Za zorganizowanie szkolenia odpowiedzialna jest osoba, o której mowa w pkt 8 powyżej.
- Sposób dokumentowania
- Każdy ujawniony lub zgłoszony przypadek lub zdarzenie zagrażające dobru małoletniego zostaje odnotowany w stosownej ewidencji prowadzonej przez Dyrektora Hotelu.
- Każdy wpis do ewidencji uruchamia procedurę przeglądu i ewentualnej aktualizacji Standardów.
CZĘŚĆ VI
WYTYCZNE DO POLITYKI OCHRONY DZIECI W ZAKRESIE UWZGLĘDNIAJĄCYM SYTUACJĘ MAŁOLETNICH ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI , W TYM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
Hotel zobowiązuje się do uwzględnienia sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dostosowując wytyczne z Załącznika nr 8, do specyfiki i zakresu działania obiektu.