Bycie specjalistą w danej branży to ogromna wartość, ale to już masz. Czas na naukę umiejętnego przekazywania wiedzy po to, aby słuchacze ze spotkania z tobą wyszli zadowoleni i bogatsi o nowe umiejętności.
Poniżej dowiesz się jak rozpisać prosty plan, który pozwoli uporządkować materiał edukacyjny. Ponadto, jak zainicjować kontakt ze słuchaczami, bo już pierwszych kilka sekund ma znaczenie.
W krótkiej chwili możesz zaskarbić sobie sympatię i tym samym uwagę odbiorców lub wręcz odwrotnie.
Dodatkowo postaramy się odpowiedzieć na pytanie: czy ubiór nauczyciela ma znaczenie i czy wpływa to na jego efektywność w nauczaniu.
Zanim przejdziemy dalej i odpowiemy na pytanie: jak przygotować się do szkolenia? Ustalmy czym one są, a także kim jest trener.
Współcześnie dochodzi bowiem do wielu nieprozumień. Wynika to choćby z pojawienia się nowych profesji takich jak coachowie, mówcy motywacyjni, a nawet youtuberzy. Często niestety można się jeszcze spotkać z krytykowaniem działalności np.: coachów, którzy nie z własnej winy są myleni z mówcami motywacyjnymi, trenerami, a co ważne oszustami, którzy nie mają żadnego profesjonalnego przygotowania. Każdy z tych zawodów odpowiada za inny obszar rozwoju zawodowego czy też osobistego. Warto zatem poznać pojęcia, aby nie dochodziło do pomyłek a co gorsza, dyskredytowania dobrych fachowców.
Najprostsza definicja wyjaśnia, że szkolenia to pozaszkolna forma edukacji, która ma na celu doskonalenie dotychczasowych umiejętności lub naukę nowych.
Trener natomiast to osoba wyspecjalizowana w określonej dziedzinie, która ma za zadanie przekazać wiedzę i umiejętności uczestnikom szkolenia poprzez teorię i praktyczne ćwiczenia. Celem, na którym się skupia jest wyszkolenie uczestników w danym obszarze tak, aby samodzielnie mogli wykonywać zadania.
Pierwsze szkolenie - co wziąć pod uwagę?
Merytoryka – to najważniejsze hasło, które powinno towarzyszyć ci bez względu na to czy dopiero zaczynasz prowadzenie szkoleń, czy jesteś już doświadczonym trenerem. Merytoryka jest trzonem każdego szkolenia, dobre show to nie wszystko. Jeśli trafisz na wymagającą grupę to z pewnością wypunktuje ona twoje braki i błędy. Zadbaj zatem o to aby zebrać wszystko to co wiesz w całość.
Fakt, lata praktyki mogą to utrudniać ponieważ znasz wszelkie niuanse. Nie musisz jednak przekazywać wszystkiego, wręcz jest to niewskazane, bo zbyt dużo informacji sprawi, że słuchacze poczują chaos i przeciążenie wiedzą.
Najlepszą praktyką jest podzielnie obszaru, którym się zajmujesz na mniejsze jednostki, a te z kolei na kolejne bloki tematyczne. Wypisz wszystko, a następnie skorzystaj z metody 80/20, czyli spośród wszystkich zagadnień wybierz 20% tych, które mają największe znaczenie w omawianym przez ciebie temacie i tym samym najskuteczniej pomogą uczestnikom twojego szkolenia zdobyć umiejętności.
Gdy już wiesz co chcesz przekazać zastanów się jak to zrobisz. Warto przygotować materiał tak, aby oddziaływał na wszystkie zmysły uczestników. Urozmaić zatem prezentację multimedialną zdjęciami, grafikami, filmikami, muzyką, a także przygotuj praktyczne ćwiczenia, które wymagają od uczestników tego, aby po prostu wstali od stołów. Pamiętaj, że każdy z nas inaczej przyswaja wiedzę. Warto poczytać zatem o typach osobowości i sensorycznych typach uczenia się, czyli o kinestetykach, wzrokowcach i słuchowcach.
Jeśli będziesz przyprowadzać rekrutację na szkolenie samodzielnie, określ swoją grupę docelową i na tej podstawie przygotuj styl komunikacji. Z młodzieżą będziesz rozmawiać inaczej niż z managerami. Każda z tych grup różni się nie tylko poziomem wykształcenia, wiekiem, ale charakterystycznym slangiem oraz zainteresowaniami.
W sytuacji gdy będziesz zajmować się szkoleniami dla firmy zewnętrznej, powinieneś otrzymać informację o tym kogo będziesz szkolić i z jakiego zakresu. Jeśli nie, dopytaj a nawet przygotuj wstępną ankietę, która pomoże ci określić dotychczasowy poziom wiedzy uczestników i tym samym jeszcze lepiej dostosować program nauczania.
Jak napisać konspekt szkolenia?
Jeśli chcesz dobrze przygotować się do szkolenia mały plan jest niezbędny. Konspekt powinien zawierać następujące punkty:
- Przedstawienie osoby prowadzącej;
- Cele szkolenia;
- Agendę szkolenia;
- Wzajemne zapoznanie się uczestników szkolenia;
- Ustalenie zasad pracy tzw. kontrakt;
- Część merytoryczną;
- Test wiedzy podsumowujący efekty szkolenia;
- Informację zwrotną dla nauczyciela - anonimową ankietę efektywności szkolenia;
- Zakończenie.
Nie warto spisywać całego szkolenia. Po pierwsze taki scenariusz zajmie dużo miejsca i czasu, a po drugie pracujesz z ludźmi, zatem trudno przewidzieć sytuacje, które mogą się wydarzyć. Ponadto, jeśli przygotujesz sobie wszystko słowo w słowo zaczniesz się gubić w tym co przekazujesz, a tym samym spowoduje to stres, które ostatecznie może wpłynąć na twój odbiór jako profesjonalisty.
Jesteś specjalistą. Prowadzisz szkolenie, bo masz do tego odpowiednie przygotowanie i doświadczenie. Korzystaj z tego, bycie sobą i naturalność to żaden banał a klucz do autentyczności i tym samym budowania zdrowych relacji z uczestnikami szkolenia. Konspekt natomiast to twoja ściąga, która pozwoli ci trzymać wszystko w ryzach, w tym również ciebie abyś nie odbiegał od tematu.
Przygotowanie do szkolenia i dobre rozpoczęcie
Jako prowadzący warto abyś pojawił się w sali szkoleniowej nieco wcześniej niż uczestnicy. Przygotuj sobie materiały, sprawdź rzutnik, zaparz kawę, która cię odpręży. Gdy uczestnicy zaczną się schodzić wstań od stołu i serdecznie ich przywitaj. Pierwsze 10 sekund przy poznawaniu drugiej osoby bywa bezcenne. Pokaż się zatem z jak najlepszej strony. Uśmiech i podanie ręki na pewno w tym pomoże. Oczywiście, gdy grupa liczy dziesiątki i setki osób raczej będzie to trudne, niemniej jednak postaraj się przybrać otwartą postawę.
Jednym z najważniejszych zadań trenera, oprócz przekazania wiedzy, jest zadbanie o tzw. proces grupowy. Musisz pamiętać, że na szkoleniu spotykają się ludzi, którzy mogą tam być z własnej woli lub poniekąd z przymusu, z polecenia służbowego. Ta, mogłoby się wydawać błaha kwestia, może rzutować na ich nastawienie do szkoleniowca. Twoim zadaniem jest stworzyć odpowiednią atmosferę. Jednym z punktów, od których zaczyna się budowanie relacji w grupie szkoleniowej jest przedstawianie się osoby prowadzącej. Przedstawiając się wyważ jednak co warto powiedzieć, a co mogłoby być odebrane jak chwalenie się. Granica jest tu cienka. Najlepiej spisz na kratce krótkie BIO i przeczytaj zaufanej osobie, która pomoże ci ustalić co jest przesadą, a czego być może jest za mało.
Równie ważne w budowaniu relacji jest wzajemne przedstawianie się uczestników. Tutaj możesz zaproponować nie tylko zwykłe przedstawienie się, ale specjalne ćwiczenie z kategorii tzw. lodołamaczy.
Kolejno jasno zakomunikuj cele, którym ma służyć spotkanie, a także plan dnia tak, aby każdy z uczestników wiedział czego się spodziewać. Na tym etapie mogą pojawić się także pewne propozycje zmiany, warto być elastycznym, aczkolwiek pozostań asertywnym.
Prowadząc szkolenia w grupie, która dotychczas ze sobą nie współpracowała, dobrze jest ustalić kontrakt. Najczęstszą praktyką jest spisanie wspólnie z uczestnikami zasad jakie mają obowiązywać ich i prowadzącego na flipcharcie, a następnie przywieszenie kartki w widocznym miejscu na czas trwania szkolenia.
Rozpoczęcie szkolenia zajmuje minimum godzinę, a nawet dwie. Jest to jednak ważny etap, którego nie powinno się pomijać, ponieważ w tym miejscu tworzą się relacje, które zaważą nad resztą spotkania, w tym na efektywności w przekazywaniu merytorycznej wiedzy. Odpowiednia atmosfera w nauce ma ogromne znaczenie.
Jako trener musisz zadbać o to, aby ludzie po prostu chcieli cię słuchać, a dodatkowo czuli się dobrze w swoim towarzystwie.
Jak się ubrać na szkolenie?
Jak cię widzą tak cię piszą. Raczej nie trzeba o tym przypominać, ale w przypadku osoby szkolącej, która jest w centrum uwagi i co ważne stanowi autorytet, warto dopracować swój wizerunek w najmniejszym szczególe.
Jeśli nie masz pewności jaki strój będzie odpowiedni weź pod uwagę rodzaj grupy docelowej, dla której przyprowadzasz szkolenie. Dzięki temu łatwiej przewidzisz dress code panujący w danej firmie. Pamiętaj, aby dostosować się przede wszystkim do swoich słuchaczy, ale kieruj się również efektem jaki możesz dzięki temu uzyskać. Koszula, marynarka i eleganckie buty to z pewnością dobry kierunek w sytuacji, gdy przeprowadzasz szkolenie dla managerów.
Prowadząc np. szkolenie z wizerunku dla kobiet zadbaj jednak już o to, aby twój własny wizerunek był spójny z tym jaką przekazujesz wiedzę. Jeśli mówisz o tym, że kobieta w biznesie powinna postawić na garsonkę i szpilki, to nie zakładaj na spotkanie luźnej koszuli i tenisówek.
Wybierając strój przede wszystkim poznaj swoją grupę docelową. W tym celu pomoże ci wizyta w firmie, z którą współpracujesz lub rozmowa z osobą zlecającą szkolenie. Jako trener masz obowiązek zapytać o wszelkie kwestie związane z jak najlepszym przygotowaniem szkolenia. Stwórz sobie listę pytań, które twoim zdaniem pomogą ci w tym aby być efektywnym i stosuj je podczas rozmów z potencjalnym klientem.
Z każdym kolejnym wyjściem przed audytorium będziesz czuć się pewniej. Im więcej dowiesz się o tym czego oczekują od ciebie odbiorcy, tym łatwiej będzie ci się dostosować do nich i tym samym efektywniej przekazać wiedzę.
Praktyka czyni mistrza, zatem życzymy wytrwałości i powodzenia.
I pamiętaj, że odpowednie przygotowanie do szkolenia to ponad połowa sukcesu.